pondělí 27. října 2014

        Největší skvrna na Slunci za posledních 10 let už mizí

Skvrna která se tu objevila nedávno už mizí. Je (no spíš byla) tak velká že šla vidět i pouhýma očima. Někdy byla větší než samotný Jupiter což bych neočekával ani já a to jsem trochu zkušený pozorovatel a znalec. Jenomže kvůli obrovské zářivosti Slunce je potřeba použít nějaké ty filtry a už vůbec se nesmíme dívat dalekohledem přímo na Slunce!!! Jinak bychom jsme si mohli vážně poškodit zrak. Nebo ho ztratit úplně. Pro pozorování bez dalekohledu by stačily normální Sluneční brýle které se dají sehnat v planeráriu (Já jsem je sehnal u stánku se suvenýry v hvězdárně a planetáriu Brno). A na dalekohledy se používají speciální fólie které jednoduše natáhnete přes otvor v tubusu (Reflektory) nebo přes čočku (Refraktory). Na téhle fotce (Obrázek vlevo dole) kde vidíte jak se skvrna ztrácí na druhou stranu Slunce. Tento obrázek byl vytvořen sondou SDO. Před pár dny byla skvrna větší. Já jsem měl šanci ji dnes pozorovat ale nemám Sluneční fólii na můj teleskop takže jsem neměl šanci ji vyfotografovat. Ale mám Sluneční brýle takže jsem ji velice dobře viděl. Ale jen na pár sekund. Pak se zase zatáhlo (Obrázek vpravo dole).
Mraky dokáží znemožnit všechna pozorování :-)
Snímek sondy SDO - 27.10.2014

1 komentář: