sobota 22. listopadu 2014

Slunce

Tak, začneme tím nejzákladnějším :-) . Slunce je hvězda. Je jedinou úplně prozkoumanou hvězdou a také na něm můžeme pozorovat detaily v podobě skvrn a solárních erupcích. Jeho povrch dosahuje teploty kolem 6000 K (Něco kolem 5700 °C). Země je od něj vzdálena v průměru 149 500 000 km (1 AU) a světlo od něj k nám dorazí za 8 minut a asi 20 sekund (podle mě :-) ). V mém úplně prvním příspěvku jsem tu psal o největší skvrně za posledních 10 let. Slunce se otáčí kolem své osy. (jedna otočka trvá cca 24 dnů) A ta proklatá skvrna na Slunci vydržela a udělala jednu otočku přímo pohledem zpátky k nám! Takže se obří skvrna zase vrací. Ale není už tak obrovská jak byla v minulosti. Jak víme že to je tatéž skvrna? Zkuste zapřemýšlet logicky. Tato skvrna se objevila na stejném místě jak byla před tím než se doplazila na odvrácenou stranu Slunce. A taky se objevila znovu za 12 dní což je půlka otočky Slunce. Doufám že jste to aspoň trošičku pochopili protože jsem na vysvětlování fakt velkej machr :-) . Slunce není jednolité. Má také svoje vrstvy jako Země (Výřez dole). Z fotosféry pochází veškeré světlo které dopadá na Zemi. Na této vrstvě jsou viditelné skvrny.
Slunce je také hvězda třídy G2 druhé generace. Svůj život ukončí v podobě planetární mlhoviny. Bylo by tak velké že by mohlo dokonce spolknout Zemi! Možná by mohlo vypadat podobně jako M57 v souhvězdí Lyry. Průměr M57 je přes 1,5 světelného roku. Mělo by se to stát za 5 miliard let. Takže se nemusíte obávat protože tady určitě už vůbec nebudeme. Planetární mlhovina není supernova. Hvězda neexploduje. Když se hvězda o hmotnosti méně než pěti Sluncí zvětšuje v podobu rudého obra, tak v důsledku své malé gravitace upustí velkou část své svrchní atmosféry přímo do vesmíru a zbyde jen velice horké a husté jádro které bude chladnout velice dlouho.
Slunce
Schéma vrstev
 















 Obří skvrna je ta vpravo co vypadá jako psí packa
M57







3 komentáře:

  1. Tak jsem se zase neco vic dozvedela o tom nasem slunicku a jsem rada ze bude jeste nejakou tu dobu svitit

    OdpovědětVymazat
  2. No to jsem rád :-) . Na obrázku obří Sluneční skvrny byla chyba a opravil jsem ji. Spetl jsem si totiž stranu ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. A když se budete chtít dozvědět o něco víc, můžete se mě pomocí komentářů zeptat.

    OdpovědětVymazat