středa 5. srpna 2015

Částečné zatmění Slunce 20.3. 2015

Tak na tohle jsem čekal již celé roky. Šlo o neuvěřitelný zážitek, který mám už na celý život. Něco tomu ale chybělo. Ono to totiž nebylo úplné zatmění Slunce, to totiž bylo na Islandu a já jsem tam kvůli škole nemohl letět. Ale i tak jsem rád že mi vyšlo počasí. Nebe úplně bez mráčků! Zatmění začínalo kolem půl desáté a já už ve čtvrt na deset vytáhl teleskop a nedočkavě jsem čekal a čekal. Pět minut po půl desáté jsem si říkal že mám snad problém s teleskopem, ale Měsíc začínal přecházet přes Slunce a ten dvou a půl hodinový okamžik již začal! Z toho úžasu jsem tam seděl u teleskopu jako trubka a stále hledal co s tím teleskopem sakra může být. A vážně! Bylo to částečné zatmění Slunce! Vypadalo to jako kdyby jste vzali papír do tvaru kolečka a ustříhli by jste jeho nejzažší konec. Měli by jste z toho ultraúzkou vázu. Nějak takhle vypadal začátek. Nevypadá to, že bych to fotil ze začátku, jenže z toho jak jsem čučel jako trubka se mi nechtělo jít pro foťák.                                                                                                                                                               
Měsíc stále dál pokračoval po kotoučku Slunce. Když byl Měsíc už v půlce své cesty přes Sluneční kotouč, tak se na blízké krajině zdálo..... něco divného. Byl to veliký nezvyk, ale světlo ze Slunce se mi zdálo nějaké mnohem slabší. A kdo za to mohl? No přece Měsíc! Asi pět minut před půl jedenáctou jsem zahájil exkurzi. Každý kdo měl to štěstí a šel kolem mého baráku, tak jsem se zeptal (spíše moje mamka, protože jsem se styděl) jestli nechtějí vidět částečné zatmění Slunce. Přišlo asi 8 lidí. Všichni ten můj teleskop chválili. Ještě asi 20 před maximem částečného zatmění jsem si všiml jedné Sluneční skvrny, která byla těsně u tmavého Měsíčního kotoučku. Nebudu vám to popisovat, takže vám to radši ukážu, protože jsem to vyfotil :-) .





Tak a v 10:42 nastalo maximum zatmění. V té době opravdu šlo poznat na okolní krajině velmi zeslabený svit Slunce. Pak jsem se podíval a skvrna nikde. Vzduch se na denní seeing téměř nehýbal, takže jsem měl dokonalý obraz a šlo vidět že Měsíc není dokonale kulatý, ale kostrbatý. Zvláštní a to jsem taky vyfotil. Dokonalá fotka že? 

Pak už Měsíc měnil svoji pozici až úplně opustil Sluneční kotouček což bylo něco kolem dvanácté. Nafotil jsem celý průběh zatmění. Jednotlivé fotky si můžete prohlédnout zde, a animaci zde. Zážitek opravdu na celý život. V roce 2026 bude úplné zatmění Slunce. Bohužel ne tady, ale museli by jste si zaletět do Grónska nebo do Španělska.

Žádné komentáře:

Okomentovat